دره زمان

دره زمان کجاست؟

۰۴ دی ۱۴۰۱ ۶ دقیقه

دره زمان پلور یکی از جاذبه‌های کمتر شناخته شده و نسبتا بکر طبیعت ایران. سفری جذاب، خنک و ارزان را در روزهای گرم تابستانی در نزدیکی شهر تهران به دور از هیاهو و شلوغی.

داستان های بسیاری در مورد دره زمان وجود دارد؛ داستان هایی در مورد بومیان که برای در امان ماندن از حمله دشمنان و مخفی کردن گنج‌هایشان به این تنگه پناه آوردند و نسل‌های بعدی که برای یافتن این گنج‌ها تلاش فراوان کردند؛ ولی نه فقط به دلیل وجود این داستان ها، بلکه برای تجربه هوایی پاک و عاری از آلودگی و لمس سکوت و دوری از هیاهوی شهری، قطعا باید به این نقطه جداب و بکر از آمل سفر کرد.

دره زمان تنگه‌ای زیبا و بکر در دل شهرستان پلور (از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل) است و از اماکن جذاب و دیدنی استان مازندران به شمار می‌آید. روستای پلور در ارتفاع ۲,۳۰۰ متری از سطح دریا و در دهستان بالا قرار دارد و به‌ واسطه آب‌و‌هوای معتدل، گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. فاصله دره زمان از مرکز شهر تهران، ۱۰۲ کیلومتر (یک ساعت و ۴۵ دقیقه) و از مرکز شهر کرج، ۱۵۰ کیلومتر (دو ساعت و ۲۰ دقیقه) است.

افراد بسیاری، تجربه بازدید از دره زمان پلور یا دره زمان دماوند را به گشت و گذار در تنگه واشی تشبیه می‌کنند و این دره را رقیب جدی تنگه واشی می دانند. در این دره شما با رودخانه‌ای روبه‌رو می‌شوید که با عبور از آن، به تنگه‌ای عمیق می‌رسید؛ تنگه‌ای که شما را از دو سمت احاطه می‌کند و با فراهم کردن سایه در کنار آب خنک رودخانه، روزی دلپذیر را برای شما رقم می‌زند.

آب رودخانه در برخی نقاط کم‌عمق و در برخی نقاط عمیق است؛ پس باید برای فرو رفتن در آب آن هم تا کمر آماده باشید. در مسیر گشت و گذار در دره زمان با حوضچه‌های آبی نیز روبه‌رو خواهید شد که برای شنا و آبتنی فوق‌العاده هستند.

دره زمان

پیمایش دره زمان

برای گشت و گذار در دره زمان ابتدا باید به روستای پلور و پل سنگی معروف آن بروید. وسیله نقلیه خود را در نزدیکی پل پارک کنید، وسایل مورد نیاز را برداشته و به راه بیفتید. پس از پیمودن یک مسیر کوتاه، به ابتدای دره زمان می‌رسید، از اینجا به بعد باید علاوه بر پیاده‌روی در طبیعت، خود را برای یک رودخانه‌نوردی شگفت انگیز و جذاب آماده کنید. در فصل تابستان به طور معمول، رودخانه‌ای که از میان دره می‌گذرد نسبتا کم آب است؛ اما در برخی قسمت‌ها عمق آن زیاد می‌شود.

حتی اگر در شنا مهارت کامل دارید و از آمادگی جسمانی خوبی نیز برخوردارید باز هم لازم است تا این مسیر را همراه با یک راهنمای آشنا به منطقه طی کنید، چرا که این افراد بارها این مسیر را رفته‌اند و به خوبی می‌توانند قدمگاه‌هایی را به شما نشان دهند که کمترین خطر را برای‌تان دارد و شما را با ایمنی کامل به انتهای راه برسانند.

در تمام مسیر گذر از دره زمان، حوضچه‌های کوچک و بزرگی وجود دارد که باید برای گذر از آنها آمادگی داشته باشید، البته بیشتر حوضچه‌های عمیق تر در ابتدای راه قرار دارند و زمانی که آنها را پشت سر می‌گذارید، سختی مسیر برای‌تان کمتر می‌شود. پس از پشت سر گذاشتن قسمت‌های سخت تر مسیر، می توانید در میانه راه در قسمت های کم عمق آب، توقف کنید، تنی به آب بزنید و از خنکای رود در فصل گرما نهایت لذت را ببرید.

در انتها نیز به آبشار کوچک زیبایی می‌رسید که می‌توانید در آنجا استراحت کنید، یک نوشیدنی گرم بنوشید، انرژی از دست رفته‌تان را با خوردن یک میان وعده به دست بیاورید و برای بازگشت از همین مسیر آماده شوید. حتی می‌توانید یک ناهار سبک همراه داشته باشید و از زمان حضورتان در طبیعت لذت ببرید.

دره زمان

توصیه های سفر

برای گردش در دره زمان الزاما یک لباس و کفش اضافه با خود به همراه ببرید. کفشی را انتخاب کنید که مناسب رودخانه‌نوردی باشد. سعی کنید تا حتی المکان وسایل گران‌قیمت و دیجیتالی با خود همراه نبرید چرا که حتما در طول راه تمام وسایل‌تان خیس می‌شوند.

تا جای ممکن سبک سفر کنید، تنها وسایل ضروری را با خود همراه ببرید و تمام وسایل خود را درون کیسه‌های ضدآب یا کیسه پلاستیکی زیپ‌دار قرار دهید. البته بهتر است پول و وسایل دیجیتالی خود را در بالاترین قسمت کوله پشتی قرار دهید تا نگرانی کمتری از بابت خیس شدن آنها داشته باشید.

با توجه به عمق آب و سختی مسیر، بهتر است از بردن کودکان به این سفر خودداری کنید. کرم ضدآفتاب، کلاه آفتابگیر، آب آشامیدنی، میان‌وعده‌های مقوی مانند آجیل و میوه خشک از دیگر چیزهای ضروری‌ست که می‌توانید با خود در این سفر همراه ببرید.

دره زمان

امکانات و اقامت

در دره زمان امکان اقامت شبانه و کمپینگ ندارید. به دلیل برودت هوا و کمبود زمین‌های صاف بهتر است شب را در این دره سپری نکنید. در کل سفر به دره زمان سفری یک روزه به حساب می آید و برای اقامت می‌توانید در روستای پلور یا روستاها و شهرهای نزدیک اقامت داشته باشید.

بارانی و لباس ضدآب
تلفن همراه
حوله
دمپایی و صندل
زیرانداز
عینک آفتابی
قمقمه آب
آب آشامیدنی
لباس مناسب فصل
لباس اضافه
میان وعده
پول نقد
کوله پشتی
کمک های اولیه
کرم ضد آفتاب
کفش اضافه
داروهای شخصی
یک وعده غذای سبک قابل حمل

مسیریابی

نشانی : مازندران، جاده هراز، روستای پلور

برای رفتن به دره زمان باید خود را به جاده هراز برسانید، پس از عبور از رودهن و گردنه امامزاده هاشم، به مسیر فرعی در سمت چپ جاده می‌رسید.

در این مسیر تابلوی راهنمایی وجود دارد که راه رودخانه و سد لار را نشان می‌دهد. وارد این مسیر فرعی شوید، زمانی که به اولین پیچ رسیدید، آن را دور بزنید تا به پل سنگی روی رودخانه لار برسید. این ابتدای مسیر دره زمان است، ماشین‌تان را پارک کنید و آماده رفتن شوید.

مسافرت اقساطی با یک چک صیادی به تاریخ 10 ماه بعد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در پیله های عصر پرواز در ارتباط باشید.

2/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.