آداب و رسوم مردم ارمنستان

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ارمنستان

۰۸ فروردین ۱۴۰۲ ۴ دقیقه

ارمنستان کشوری در قفقاز جنوبی است و شهر ایروان پایتخت این کشور به‌حساب می‌آید. این کشور بیشتر با فلات‌های کوهستانی که رشته‌کوه‌های این کشور را محاصره کرده است، شناخته می‌شود. مردم ارمنستان کشور خود را با نام سرزمین هایک ها معرفی می‌کنند و نام آن را هایستان (Hayastan) گذاشته‌اند. 97 درصد مردم ارمنستان ارمنی، 3/1 درصد ایزدی،5/0 درصد روسی، 3/0 درصد از سایر ملیت‌های دیگر است. در ادامه این مقاله از وب سایت پیله های عصر پرواز سعی می کنیم درباره آداب و رسوم مردم ارمنستان بیشتر بدانیم.

دانستنی های مهم درباره مردم ارمنستان

اکثریت مردم ارمنستان پیرو کلیسای حواری ارمنی هستند که برای ما بانام کلیسای گریگوری آشنا است و این کلیسا، اولین کلیسای دنیای مسیحیت بود که به‌عنوان کلیسای ملی نیز نام‌برده می‌شود. ارامنه قبل از اینکه دین مسیحیت را بپذیرند، به بت‌پرستی می‌پرداختند اما پس از ظهور مسیحیت، اولین پیام‌آوران یعنی تادئوس و بارتولومئوس از حواریون عیسی وارد ارمنستان شدند و دین مسیحیت را تبلیغ کردند.

ارزان ترین تور خارجی پیله های پرواز تور اقساطی ارمنستان است که طرفداران زیادی دارد.

مردم کشور ارمنستان، با زبان ارمنی که یکی از زبان‌های هندواروپایی است حرف می‌زنند اما درگذشته جایگاه این زبان مشخص نبوده، به‌طوری‌که گفته می‌شد زبان ارمنی یکی از زبان‌های ایرانی است. زبان دیگری که در ارمنستان استفاده می‌شود، زبان روسی است و به‌نوعی زبان دوم این کشور به‌حساب می‌آید.

آداب و رسوم مردم ارمنستان
فرهنگ مردم ارمنستان

واحد پول رایج کشور ارمنستان درام یا به‌اختصار (AMD) است. این واحد پول نسبت به واحدهای پول دیگر کشورها، تقریبا ارزان‌تر است همچنین در این کشور پول بیشتر به شکل اسکناس و سکه ردوبدل می‌شود. سکه‌ها در ارمنستان ارزشی بین 10 تا 500 درام دارند. اگر شما قصد سفر به ارمنستان را دارید بهتر است، دلار همراهتان باشد و در آنجا مقداری از پول خود را به درام تبدیل کنید.

از مهم‌ترین و زیباترین فرهنگ و آداب و رسوم مردم ارمنستان می‌توانید مشاهده کنید، احترام و دوستی بین افراد است. در این کشور شما دعوای فیزیکی و خشونت مشاهده نخواهید کرد. ارامنه به برخی از شاخه‌های علمی بسیار علاقه دارند مانند معماری، نقاشی، کنده‌کاری، موسیقی و غیره همچنین طراحی برخی از آثار مانند کلیساها و دیگر بناهای تاریخی نشان‌دهنده‌ی این میزان علاقه است.

تور ایروان اقساطی نیز برای طرفداران این شهر زیبا برگزار میگردد.

اعیاد ملی ارمنستان

جشن دِرِندِز (آتش افروزی)

این جشن برای ایرانیان با نام جشن سده شناخته می‌شود که تاریخ این جشن در ایران 24 بهمن و در ارمنستان مصادف با 13 فوریه است. در این جشن ارامنه برای آتش صفت زنانه و برای آب صفت مردانه در نظر می‌گیرند و هنگام غروب به‌صورت دسته‌جمعی به کلیسا رفته و آداب خاص این روز را به‌جا می‌آورند و سپس درون کلیسا شمعی را روشن می‌کنند و آن را به داخل حیاط کلیسا می‌برند و بوته‌هایی که از قبل آماده‌شده بودند را آتش می‌زنند و هنگامی‌که قصد ترک کلیسا را می‌کنند یک شمع از بین شمع‌هایی که روشنی‌بخش محیط کلیسا بوده را با خود به‌عنوان یک‌چیز متبرک برمی‌دارند.

آداب و رسوم مردم ارمنستان
جشن خاموشی ارمنستان

جشن باریگِندان (برغندان)

جشن برغندان برای ایران و ارمنستان مشابه است و هردو کشور چند روز مانده به ماه رمضان را جشن می‌گیرند. در روز جشن تمام اقشار سطح یکسانی دارند و کسی نسبت به دیگری برتری ندارد و هرکسی در این روز می‌تواند با آزادی و بدون ترس به دیگران حتی بزرگ‌ترها و افراد قدرتمند انتقاد کند. در این مراسم افرادی که تصمیم به روزه‌گیری دارند، سفره‌های وسیع و پرباری می‌اندازند و با اقوام خود آن شب را جشن می‌گیرند.

ارزش واحد پول ارمنستان نسبت به پول ایران چقدر است؟

جشن ناواسارد

ناواسا در لغت به معنی سال نو است و در نخستین روز سال، ارامنه جشن باشکوهی را تدارک می‌بینند. تاریخ برگزاری این مراسم یازده آگوست است در این مراسم افراد با پوشش‌هایی که بر صورت خود قرار می‌دهند در جشن حضور پیدا می‌کنند و معتقدند که این کار سبب دور شدن روح پلید از آن‌ها می‌شود. در این مراسم تفریحاتی چون اسب‌سواری، ارابه‌رانی و … برگزار می‌شود. جشن ناواسارد در ارمنستان مترادف با جشن نوسرد ایران است که در زمان مادها انجام می‌شد ولی امروزه به فراموشی سپرده‌شده است.

جشن وارداوار (آب‌پاشان)

این عید برای ایرانیان با نام عید آب‌پاشی شناخته می‌شود و خود ارامنه در این روز به یکدیگر آب می‌پاشند و کبوتر پرانی می‌کنند و به مراسم‌های ورزشی نیز می‌پردازند. این عید در ابتدا به دین خاصی مربوط نمی‌شد اما از سده‌ی چهارم میلادی، زمینه‌های مذهبی نیز در آن دخیل شد. این عید بین تاریخ بیست‌وهشت ژوئن تا یک آگوست برگزار می‌شود.

فرهنگ ارمنستان
جشن آبپاشان در ارمنستان

غذاهای سنتی ارمنستان

بسیاری از افراد هستند که در سفر، به غذاهایی که در آنجا تهیه می‌شود اهمیت می‌دهند پس در اینجا به برخی از غذاهایی که در ارمنستان تهیه می‌شود می‌پردازیم. کله‌پاچه یکی از غذاهایی است که به‌جز ایران در کشورهای دیگر نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. این غذا برای مردم ساکن ارمنستان در روزهای زمستان بسیار لذیذ است و کنار آن از سیر و نان لواش استفاده می‌کنند.

غذایی مشابه به ششلیک ایران در ارمنستان وجود دارد به نام خوروواتس اما طرز پخت این دو کمی متفاوت است. برای تهیه خوروواتس از گوشت و دنده گاو، بره و خوک استفاده می‌شود اما با گوشت خوک محبوب‌تر است. ارمنستان در موقع کریسمس غذای قاپاما صرف می‌شود این غذا شبیه به دلمه کدوتنبل است که درون کدو موادی چون خرما، بادام، زردآلو و … می‌ریزند و روی شعله ملایم قرار می‌دهند تا غذا آماده شود.

آشنایی با بهترین جاذبه های ایروان

لباس سنتی مردم ارمنستان

طرح و رنگ‌هایی که در لباس‌ها استفاده می‌شود برای مردم معنی خاصی دارد اما به‌طورکلی اگر بخواهیم از لباس ارامنه صحبت کنیم باید به پوششی بلند به نام ارخالق اشاره کرد. ارخالق برای خانم‌ها دامن بلند گلدوزی شده‌ای دارد که با یک کمربند ابریشمی به دور کمربسته می‌شود و برای آقایون این پوشش روی یک لباس ابریشمی پوشیده می‌شود و با یک کمربند یا پارچه‌ی دست‌بافتی محکم به دور کمربسته می‌شود.

آداب و رسوم مردم ارمنستان
لباس های سنتی مردم ارمنستان

باید و نبایدهای ارمنستان

شما در هنگام حضور در کلیسا باید به چند نکته بسیار مهم توجه کنید:

• رعایت پوشش لازم برای خانم‌ها و آقایان اجباری است.
• شما مجاز به بلند صحبت کردن در این اماکن نیستید.
• از عکس گرفتن و توهین به مقدسات خودداری کنید.
• در موارد دیگر نیز فقط لازم است به قوانین احترام بگذارید تا در کشور غریبه دچار مشکل نشوید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.